Ο Α’ Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού και Εικαστικών Τεχνών του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, διοργανώνει στις 24-26 Σεπτεμβρίου του 2021, Διαδικτυακό Συμπόσιο με τίτλο «Αρχιτεκτονική Δημιουργία και Έρευνα» με τη συμμετοχή Συναδέλφων Μελών Δ.Ε.Π. από όλες τις Σχολές Αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα.
Το Συμπόσιο διοργανώνεται στην μνήμη του εκλιπόντος συναδέλφου Σταύρου Βεργόπουλου.
---
Stimulus
Τα τελευταία χρόνια ο όρος «Έρευνα» και οι συγγενείς σε αυτόν όροι «Δημιουργία» και «Καινοτομία» έχουν αποκτήσει ηγεμονικό ρόλο στη συζήτηση σχετικά με την παραγωγή της Γνώσης.
Η εξέλιξη αυτή έχει οδηγήσει σε μία σειρά από ερωτήματα και προκλήσεις, όσον αφορά στον συνολικότερο ρόλο, στους στόχους και στα επιδιωκόμενα αποτελέσματα, τόσο της Αρχιτεκτονικής Εκπαίδευσης, όσο και της ευρύτερης Δραστηριότητας των Μελών της Ακαδημαϊκής Κοινότητας.
Στο ευρύτερο περιβάλλον των δημιουργικών σπουδών διεξάγεται ήδη εδώ και καιρό μία συζήτηση για τις προκλήσεις αυτές, οι οποίες, όσον αφορά στην Αρχιτεκτονική, αποκτούν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά λόγω και της ανεπίκριτης θέσης της σε ένα χώρο που βρίσκεται ανάμεσα στις Φυσικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες, στις Τέχνες και στην Φιλοσοφία, όπου ο όρος «Έρευνα» δεν γίνεται αντιληπτός με τον ίδιο τρόπο.
Στο Συμπόσιο «Αρχιτεκτονική και Έρευνα» καλούμαστε να συζητήσουμε πάνω στις προκλήσεις αυτές επιχειρώντας να απαντήσουμε, μεταξύ άλλων, και στα παρακάτω ερωτήματα:
-Τι εννοούμε όταν λέμε «Διεξάγω Έρευνα στην Αρχιτεκτονική»;
-Πώς η Ερευνητική Δραστηριότητα σχετίζεται με τη Διδασκαλία, με τις Πτυχιακές Εργασίες, με τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα, με τις Διδακτορικές Διατριβές, με τα Ερευνητικά Εργαστήρια και τα Ερευνητικά Προγράμματα;
-Πώς περιγράφεται, πώς οριοθετείται και πώς συντελείται η Έρευνα στην Αρχιτεκτονική;
-Πώς σχετίζεται και πώς διαφοροποιείται από την Έρευνα στη Φιλοσοφία, στις Θετικές Επιστήμες, στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες και από την Έρευνα στην Τέχνη;
-Τι νοείται ως Έρευνα στο περιβάλλον της Δημιουργίας;
-Τι Αποτελέσματα παράγει και πότε αυτά αναγνωρίζονται ως Τεκμήρια έγκυρης και σημαντικής έρευνας;
-Μπορούν να οριστούν Κριτήρια και Κανόνες, τόσο ως προς την Μεθοδολογία, όσο και ως προς τα Αποτελέσματα της Έρευνας;
-Πώς Αξιολογείται ή Έρευνα στην Αρχιτεκτονική;
-Είναι ο Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός μία έγκυρη μορφή έρευνας;
-Ποια η σχέση της Αρχιτεκτονικής Έρευνας με την Έμπρακτη Έρευνα (Practice-Based ή Practice-led Research) και με την Έρευνα μέσω του Σχεδιασμού (Research through/by/on Design);
Οργανωτική Επιτροπή:
-Απόστολος Καλφόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής (Διευθυντής Α’ Τομέα)
-Δημήτριος Θωμόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής.
-Νάντια Καλαρά, Επίκουρη Καθηγήτρια.
-Σπύρος Παπαδημητρίου, Επίκουρος Καθηγητής.
-Δημήτρης Φράγκος, Καθηγητής.